Biografie van de kunstenares | Marcella Maltha
455
page-template-default,page,page-id-455,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,paspartu_enabled,qode_grid_1300,qode-content-sidebar-responsive,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-15.0,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive

Marcella Maltha, 9 februari 1949

In haar jeugd was er al een fascinatie voor het gelaat, het menselijk gelaat al dan niet als deel van een gestalte. Meer het geleefde en doorleefde dan het prille en ontluikende, zich nog zoekende gelaat. Maar ook dieren als gezel van de mens en de verbeelding van de natuur dienen zich aan.

Na twee jaar avondopleiding Psychopolis, Vrije academie in Den Haag, met o.a. les van Ber Mengels (etsen) en Rudi Rooijakkers (beeldhouwen), werden lessen gevolgd in het atelier van beeldhouwster Sonja Meijer in Reeuwijk. Na een scheiding stopten de artistieke aspiraties en volgde een periode van avond studie en hard werken. Rond 2010 komt daarin verandering als de werkzaamheden part-time kunnen worden uitgevoerd. In 2011 en 2012 worden lessen gevolgd bij Poen de Wijs, een Haagse realist.

In het najaar van 2012 ontmoet zij Gerard ‘t Hart, een van de schilders die zij kent uit de periode van 40 jaar terug, als lid van Burgvliet. Een artistieke samenwerking start, waarbij beide schilders elkaars stijlen beïnvloeden. De portretten worden schetsmatiger en zijn vaak niet meer dan een suggestie. Het gezicht achter het gezicht, de emotie, houding en beweging worden belangrijk. De grote doeken en het medium acrylverf lenen zich om vaart en beweging in de expressie te tonen. De vuile kleuren laten de heldere kleuren schitteren.